Издание за маркетинг, реклама и финанси.

Тесла: Как да загубиш 700 милиона, но да запазиш стойността си от 60 милиарда долара?

576 0
Начало » Тесла: Как да загубиш 700 милиона, но да запазиш стойността си от 60 милиарда долара?

Автомобилните производители доставиха над 88 милиона коли през 2016 година. Тесла продаде и достави малко над 76 000 свои автомобила. И все пак, Wall Street все още оценява компанията повече от всеки друг нейн конкурент на пазара на автопроизводителите. Какво обяснява това – повече от 1000 към 1 несъответствие в оценката? Отговорът е: Бъдещето!

Твърде много хора сравняват Тесла с това, което вече съществува и това е грешка. Тесла не е просто друга автомобилна компания.

В началото на 20-ти век повечето хора сравняваха съществуващите производители на бъгита и количките с новите автомобилни компании. И двата транспортират и те изглеждат съвсем близки, с единствената очевидна разлика, че с едните човек се движи от коне или магарета, прикрепени към предната част, докато другият има ненадежден и много шумен двигател с вътрешно горене. Тези два вида транспорт бяха различни. И сега се намират само в музеите. Компаниите с бизнес модели, изградени около двигатели с вътрешно горене, разбиват тези, изградени около конете. Това е вероятният резултат за всеки един от днешните автомобилни производители.

Електромобилите замърсяват по-малко, имат по-малко движещи се части и са по-тихи и по-бързи от съществуващите автомобили. Днес необходимата технология (достъпни батерии с достатъчен диапазон на издръжливост), за да бъдат жизнеспособни става все по-добра с всеки изминал ден. Повечето наблюдатели са съгласни, че автономните електрически автомобили ще бъдат доминиращата форма на транспорт до средата на века. Това е лоша новина за съществуващите автомобилни компании.

Тесла е нова форма на транспортиране, която нарушава действащото положение.

Може да се запиташ “ЗАЩО?”. Отговорите са лесни:

Автомобилните компании имат над един век опит в проектирането и изграждането на ефикасни механични задвижващи системи – двигатели с вътрешно горене за двигателна мощност и трансмисии за задвижване на колелата. Ако съществуващите автомобилни производители искат да изградят електрически автомобили, всички тези умения за проектиране и по-голямата част от веригата за доставки и производствената експертиза са безполезни. И не само безполезни, но те стават това наследство от капиталово оборудване и персонал, който сега е бреме за една компания. След няколко години единственото нещо, което е полезно в съществуващите фабрики, изграждащи традиционни автомобили, ще бъдат стените и покривите.

Докато автомобилната индустрия може да е 1000 пъти по-голяма от Тесла, Тесла може всъщност да има повече експертиза и парични средства, ангажирани с екосистемата на електрическите автомобили, отколкото която и да е друга компания за производство на леки автомобили. Инвестицията на Tesla в завода за литиево-йонна батерия – Гигазавода, се отличава с дизайн на електрически двигател и производствена мощност, която ще надхвърли сумата на цялата автомобилна индустрия.

Бъдещето на транспорта е не само електрическо, тя е автономна и свързана. Написано е много за самоуправлението на автомобили и като напомняне, автоматизираното шофиране идва на няколко нива:

  • Ниво 0: автомобилът ти дава предупреждения, но шофьорът контролира колата. Например, предупреждението за слепи петна.
  • Ниво 1: шофьорът и контролът на споделянето на автомобила. Например, Adaptive Cruise Control (ACC), където водачът управлява и автоматичната система контролира скоростта.
  • Ниво 2: Автоматизираната система контролира напълно автомобила (ускоряване, спиране и управление). Водачът наблюдава и се намесва, ако автоматизираната система не успее да отговори.
  • Ниво 3: Водачът може да пише съобщения или да гледа филм. Автомобилът ще се справи със ситуации, които изискват незабавен отговор, като аварийно спиране. Водачът трябва да е готов да се намеси в рамките на известно време, когато бъде призован от превозното средство.
  • Ниво 4: Никога не се изисква внимание от страна на водача за безопасността, т.е. шофьорът може безопасно да заспи или да напусне седалката на водача.
  • Ниво 5: Не се изисква намеса на човек. Например, роботизирано такси.

Всяко ниво на автономия изисква експоненциално количество проектиране и иновации в софтуерния инженеринг. Докато автомобилите имат все по-голямо количество софтуерно съдържание, следващото поколение транспорт ще са буквално компютри на колела.

Подобно на електрическите автомобили, автономността и свързаността не са основни компетенции на съществуващите автомобилни компании.

Големите съществуващи компании изпълняват известен бизнес модел и имат вградени процеси, процедури и ключови показатели за ефективността, за да измерват напредъка към известен набор от цели. Но когато се случи прекъсване на технологията (електрически движещи се влакове, автономни превозни средства и т.н.), промяната на бизнес модела е изключително трудна. Много малко компании успяват да направят прехода от един бизнес модел към друг.

Разбира се, докато Тесла може да бъде първият двигател в разрушаването на транспорта, няма гаранция, че ще бъде върховният лидер. Въпросът обаче не би трябвало да бъде защо Тесла има такава висока оценка. Въпросът трябва да бъде защо съществуващите автомобилни компании не се оценяват като онези конски и бъгови компании от началото на миналия век.

Уроците са научени! Малко лидери на пазара в нарушена индустрия правят прехода към новата индустрия. Активите, опита и мисълта, които ги превърнаха в лидери в миналото, обикновено са багажът, който им пречи да видят в бъдещето.

Коментирай

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.