Четейки блога, знаеш че тук често пишем за реклама – Facebook, Google и други. Тя е от особена важност, когато искаме да покажем на своите клиенти, че сме по-добри от конкурентите си. А в днешно време, когато ни облъчват от всяко едно място – създаването на стойностна реклама е доста трудоемко. Казвам го от гледната точка на човек, който създава реклама. Понякога е наистина трудно да измислиш добра и креативна реклама, която да продава предлагания продукт като топъл хляб.
Някои наши клиенти понякога не държат рекламите, които правим за тях да бъдат „много креативни“. За тях е важно едно нещо – да видят как кривата на продажбите просто тръгва нагоре! Рекламата, която трябва да създадем трябва да съдържа няколко много важни компонента в себе си. Трябва да има няколко важни точки, за да продава продукта ни много добре.
Подготви си домашното ⤵
Няма как да изработим перфектна реклама, ако преди това не седнем и не си напишем домашното. Какво имам предвид под това „да си напишем домашното“? Първото нещо, което е редно да направим е да проучим достатъчно добре продукта или услугата, за която ще създаваме реклама. Колкото повече познаваш продукта, толкова по-вероятно е да ти хрумне брилянтна идея, с която да го рекламираш.
В PRFirm работим с разнообразие от клиенти и сфери. От производство на дестилерии, като минем през естетични центрове, чак до нишови онлайн магазини. И всеки клиентски бизнес е супер специфичен. Трябва добре да познаваш продукта им, за да можеш перфектно да напишеш своя продажбен текст.
Светльо, който отговаря за Facebook маркетинга на един от основните ни клиенти пише страхотни послания. Как? Ами, той познава много добре стоките, които нашия клиент предлага, съответно може да предложи изключително добра стойност за потребителите чрез няколко изречения.
Позициониране ⤵
След като си направиш домашното следва да избереш как да позиционираш този продукт. Какво значи „позициониране“? Повечето маркетинг специалисти имат различно определение за тази дума. Аз я разбирам по следния начин – „Какво върши продукта и за кого е предназначен?“
Бащата на рекламата Дейвид Огилви казва:
Бих могъл да позиционирам „Dove“ като сапун за мъже, миещи ръцете си след тежък труд, но вместо това избрах да го позиционирам като тоалетно средство за жени със суха кожа.
А това позициониране на продукта върши работа 25 години след първоначалната идея на Огилви.
Познавайки добре продукта, който предлагаш, ще ти даде няколко възможности да го позиционираш перфектно. Проучи всички опции и избери най-добрата.
Имидж на марката ⤵
Третата стъпка към изработването на реклама, която продава е имиджът. Или с други думи – индивидуалността на този продукт. Индивидуалността на един продукт представлява съвкупност от много неща – име, поднасяне, цена, стила на рекламата му и над всичко – естеството на самия продукт.
Всяка реклама трябва да се смята за принос към имиджа на марката. От което следва, че твоята реклама трябва постоянно да представя един и същ имидж, година след година.
Имиджът на марката е изключително важен. Нека дам за пример уискито. Защо някои хора предпочитат „Jack Daniels“, а други – „Chivas“? Отговорът е, че и двете марки имат различен имидж, който привлича различни хора.
Коя е голямата идея? ⤵
Можеш да си подготвяш домашното от днес, та чак до края на света, обаче никога няма да спечелиш много пари, ако редом с това не измисляш и брилянтни идеи. Голямата идея е нужна, за да привлече вниманието на потребителите и да ги накара да купят твоя продукт.
Големият Дейвид Огилви споделя:
Съмнявам се, че повече от една на сто кампании съдържа голяма идея. Смятан съм за един от най-плодовитите изобретатели на големи идеи, но в дългата ми кариера на копирайтър не са ми хрумвали повече от двайсет такива, ако има и толкова.
Но как можеш да разпознаеш голямата идея? Трябва да си отговориш на няколко въпроса:
- Накара ли ме тя да ахна, когато я видях за първи път?
- Иска ли ми се да бе хрумнала на мен самия?
- Уникална ли е тя?
- Пасва ли съвършено на стратегията?
- Би ли могла да остане в употреба 30 години?
Направи продукта герой ⤵
Винаги когато можеш, възлагай на продукта ролята на герой в твоите реклами. Ако смяташ самия продукт за невзрачен, нека ти призная нещо – няма невзрачни продукти, само тъпи копирайтъри.
Проблемът, с който много агенции се сблъскват е, че страшно много продукти не са по-различни от конкурентите си. Производителите имат достъп до еднакви технологии; специалистите по маркетинг използват едни и същи процедури при проучванията, за да определят предпочитанията на потребителите към цвят, размер, дизайн, вкус и така нататък.
А дали сексът продава? ⤵
Отговорът на този въпрос може да е ясен за повечето. По-добрия отговор обаче е, че сексът продава, когато има връзка между него и продавания продукт. Как чрез секс ще направиш продукт като готварска печка да се продава като топъл хляб? Няма как. Важно е да има връзка с продукта.
Да покажеш гръд в реклама за перилен препарат няма да продаде перилния препарат. Нито пък има някакво оправдание за секси момичета, които понякога виждаш излегнати върху капаците в рекламите на автомобили.
В днешно време, когато имаме достъп до всякакъв тип съдържание сексът в рекламата не е нещо, което много да ни впечатлява. Разбира се, и това си има изключения. Рекламите с подобно съдържание трябва да бъдат твърде провокативни, за да реализират първоначалните очаквания, които сме им заложили.
Заключителни думи
За да изработиш реклама, която да продава, е нужно да събереш в текстовете и посланията си няколко ключови фактора:
- да напишеш домашното си
- да позиционираш продукта
- да продължиш имиджа на марката
- да помислиш за голяма идея
- и да направиш продукта герой
Без тези компоненти шансът да продаваш много е малък. В днешния свят пълен с реклами е нужно да изпъкваш пред конкурентите си.