Когато Сет Годин стартира Seth Godin Productions – книга за дизайн консултиране, той работеше в студиото си в центъра на Ню Йорк Сити. Само няколко години по-късно той успява да продаде една от най-успешните фирми за дигитален маркетинг в страната на интернет гиганта Yahoo за милиони долари.
Уменията, които развива работейки като фрийланс консултант и интернет маркетинг специалист му дават още една голяма възможност в живота му – да пише и продава изключително успешни книги. Ако искаш да развиеш бизнеса си на едно по-горно ниво – има много, което да научиш именно от Сет Годин.
Неговият кратък и ясен стил на комуникация е страхотен старт за начало. Ето ги и неговите златни правила за привличане на нови и задържане на стари клиенти.
Не работи с хора, които не ти харесват!
Един от най-ранните клиенти на Сет се оказва изключително успешен. Също така, Сет има огромна заслуга за този успех на клиента му, което му дава още повече възможности в неговия бизнес. В последствие обаче, отношенията между тях се развалят и Годин решава да „уволни“ този си клиент, без значение, че загубите са неизмерими. Но, дори и премахвайки най-успешния си клиент, по-късно екипа на Сет споделя, че това е било най-доброто решение, което са взимали.
Не само, че в последствие компанията започва да прави повече пари, а и екипът става по-продуктивен заради самите клиенти, с които има шанса да работи. „Никога не ставай добър в справянето с трудни клиенти.“
Кажи НЕ на средното!
Почти всички клиенти искат средна работа. Това не е учудващо, след като повечето хора по дефиниция работят на средно ниво. Но, искайки от клиентите ти да желаят повече от теб, може да те накара да стигнеш своите висоти. „Твоите клиенти те определят. Ако искаш да бъдеш дефиниран от работата, която вършиш, тогава намирай клиенти, които ще искат най-доброто от самия теб!“
Ако си маркетинг специалист, маркетирай!
Понякога фрийленсърите прихващат предприемачески дух и наемат други фрийлансъри да работят за тях. Това не е мащабно. Ръководенето на маркетинг специалисти или фрийлансъри не е като да си просто фрийлансър. Може да започнеш да изпитваш трудности, ако даваш една работа на твоите хора, а запазваш най-добрите задачи за себе си.
Направи избор!
Не може повече да чакаш за инструкции. Трябва да даваш на своите клиенти решения, а не да искаш от тях нови задачи. Не може да им позволиш да определят това, което купуват от теб – това е твоята отговорност. Задавайки въпроса „Какво да правим след това“, много пъти може да доведе до нежелания отговор: „Нищо!“. А това никак не би било добре за теб.
Много от хората не знаят какво искат. Те просто чакат за „възможностите“ да минат покрай тях. Не ги преследват. Не ги търсят. Направи избора за това какво искаш от себе си и от живота си. „Нямаш нужда от повече време, трябва просто да решиш.“
Бъди Единствения!
Веднъж след като направиш своя избор нямаш право повече да се състезаваш. Намери и поведи хората, които искат да работят с теб. Разбери как да правиш най-добрата работа в своята област, за правилните клиенти. Ти си в състояние да бъдеш най-добър от най-добрите.
„Някои хора са просто велики. Програмиста, който спасява месеца на компанията си. Карикатуриста, който рисува животопроменящи рисунки на гърба на картичката. Китариста, който може да седне на своето място и да изнесе страхотно представление и да промени всичко! Тези хора са първа класа. Те са под пара – във висотата на своята игра. Най-добрите от най-добрите. Това е нивото, което всеки един от нас може да постигне.“
Сет все още нарича себе си фрийлансър и до ден-днешен. Той знае най-добре разликата между предприемач и фрийланс специалист повече от всеки друг.