До 20 милиона евро… или четири процента от общия годишен оборот в световен мащаб за предходната финансова година.
Това е санкцията за неспазването на Общия регламент за защита на данните (GDPR – General Data Protection Regulation), новия Закон за защита на личните данни на ЕС.
Добре, съжалявам, че започвам тази публикация по този начин, но GDPR е много важен закон, с който трябва да се съобразим. И не само това, аз вярвам, че новият регламент е нещо, което трябва да приемем напълно, тъй като виждам, че той носи положителни промени, които биха могли да бъдат от полза както за клиентите, така и за бизнеса.
В този пост ще ти споделя някои предимства на GDPR за бизнеса и клиентите ти. Също ще покрия няколко ключови неща, които да се отбележи в маркетинга в социалните медии и какво могат и не могат да правят специалистите.
Disclaimer: Това е моето лично разбиране за GDPR въз основа на мое изследване и обхваща само social media маркетинг. За да си сигурен, че спазваш всички аспекти на GDPR, трябва да се консултираш с твоя юридически съветник.
Какво е General Data Protection Regulation (GDPR)?
Общият регламент за защита на данните (GDPR) е нов регламент за неприкосновеността на личните данни, който има за цел да даде на лицата в ЕС защита и контрол върху техните лични данни. Това засяга начина, по който фирмите могат да събират и използват тези чувствителни данни. Регулацията влиза от сила на 25 май тази година.
Макар че е закон на Европейският Съюз, той е приложим за всяка организация с лични данни на граждани и жители на ЕС. Така че, ако работиш с клиенти в ЕС, GDPR ще ти бъде приложим, когато обработваш лични данни на клиентите си от ЕС.
Защо GDPR е от полза за твоя бизнес?
Ако си прочел регламента или си започнал да го подготвяш, може да забележиш, че това изисква известно усилие, за да бъде изцяло съобразено с регламента. Но мисля, че има няколко потенциални победи за бизнеса ти:
- По-голямо доверие: Твоите клиенти ще знаят какви данни се събират и как ще се използват.
- По-добро ангажиране с имейли: Само хората, които проявяват интерес и изберат да се включат в имейл бюлетина ти, ще получат твоето съдържание.
- Подобрено маркетингово изживяване: При по-строго регулиране на използването на лични данни за маркетинг и реклама потребителите вероятно ще имат по-добро изживяване, докато сърфират в интернет (и се надявам да станат по-възприемчиви). Това ще бъде от полза за всички фирми, които извършват онлайн маркетинг.
Как GDPR ще бъде от полза за потребителите?
Освен че е от полза за твоя бизнес, GDPR е също така благоприятно за клиентите ти по много начини.
- Повече поверителност: От предприятията се изисква да събират и обработват само лични данни, които са необходими за всяка конкретна цел, и да прилагат мерки за защита на личните данни.
- По-голяма сигурност на личните им данни: С по-строги правила относно събирането и обработването на лични данни вероятно ще има по-малко нарушения на данните, като например неотдавнашните инциденти (случаят с Facebook и Cambridge Analytica).
- По-голям контрол върху шопинг изживяването: Потребителите ще могат да решават предварително дали искат да получават имейли за маркетинг от бизнеса или дали искат тяхното поведение да бъде проследявано за аналитични и рекламни цели.
Например посетителите на mailchimp.com вече могат да персонализират своите предпочитания за „бисквитките“.
Органичен social media маркетинг
Органичните social media резултати вероятно са голяма част от твоята работа в маркетинга на социалните медии. Добрата новина е, че считам, че органичният маркетинг в социалните медии (т.е. изключвайки рекламата там) до голяма степен не е засегнат от новия регламент.
Това е така, защото повечето органични социално-медийни дейности, като публикуване на съдържание и ангажиране на феновете, не събират лични данни от хората, които гледат или се ангажират с него.
Но има няколко случая, които искате да имате предвид:
- Не би искал да експортираш или да скрейпваш информация за контакти от последователите или групите в социалните медии, тъй като това са лични данни.
- Ако изпращаш трафик от социални мрежи към уебсайта си и използваш Google Анализ, за да проследяваш поведението на посетителите, вероятно ще трябва да получиш съгласие за това.
- Ако пускаш реклами във Facebook, особено lead ads, има няколко неща, с които трябва да си наясно. Нека бързо преминем към тях.
Платена реклама в социалните мрежи
Съгласно GDPR, ако искаш да използваш данните на клиентите си или да проследяваш поведението им за рекламиране, трябва да получиш правното разрешение за това. Това означава, че трябва да получиш изрично съгласие за използването им от клиентите си.
Ето няколко ключови неща, които трябва да знаеш:
- Твоите клиенти трябва да получат безплатен и истински избор да приемат или отхвърлят предлаганото (и да им се позволи лесно да оттеглят съгласието си).
- Трябва да посочиш какви данни ще се събират и как ще се използват.
- Искането за съгласие трябва да бъде на ясен и разбираем език.
- Неактивността също не представлява съгласие. Потребителите трябва да предприемат действие.
Тъй като съществуват много строги изисквания за получаване на съгласие, най-добре е да се обърнеш директно към правилата и да се консултираш с юридически съветник.
Няколко рекламни функции в социалните медии използват данните на клиентите, които качват, събират лични данни или проследяват поведението.
- Facebook Pixel
- Facebook Custom Audiences
- Facebook Lead Ads
- LinkedIn Matched Audiences
- LinkedIn Insight Tag
- LinkedIn Sponsored InMail
- LinkedIn Lead Gen Forms
- Twitter Pixel
- Twitter Tailored Audiences
- Pinterest Tag
- Pinterest Audience
За повече информация относно рекламирането в социалните мрежи по изискванията на GDPR, разгледай следните ресурси от съответните платформи: Facebook; LinkedIn; Twitter.
Реклами в LinkedIn & Facebook
Също така има някои промени в рекламите във Facebook и LinkedIn, за да ти помогнат да останеш в съответствие с GDPR регулациите. Тъй като ще събираш данни чрез формуляри, ще трябва да посочиш как ще се обработват данните и да установиш правна основа (например съгласие) за обработка на данните.
Facebook lead ads
Преди да можеш да създадеш lead ad във Facebook, ще трябва изрично да приемеш главните рекламни условия.
В допълнение към тази декларация за поверителност, Facebook вече ти позволява да добавиш отметки от потребителскоти си предложение. Смятам, че това ще ти позволи да включиш във формуляра цялата необходима правна информация за събиране на лични данни съгласно GDPR.
LinkedIn lead gen form
За да ти помогне да спазваш GDPR, LinkedIn актуализира формуляра, така че да можеш да добавиш връзка към декларацията си за поверителност и персонализиран текст, който посочва как ще използваш събраните данни.
LinkedIn също има някои предложения за персонализирания текст. Например, ако събираш имейл адреси за твоя бюлетин, можеш да използваш: „Ние ще използваме тази информация, за да те регистрираме, за да получаваш нашия имейл бюлетин“.
Други важни GDPR ресурси, които задължително да погледнеш
GDPR е голяма и важна тема. Ето някои от ресурсите, които намерих за полезни:
- General Data Protection Regulation (официалния PDF файл с информация на сайта на закона)
- MailChimp’s GDPR Guide (от MailChimp)
Сподели в коментарите други важни ресурси свързани с темата, които смяташ, че ще бъдат полезни на всички!
Как се подготвяш за новите регулации за защита на личните данни?
Като бързо напомняне, GDPR влиза в сила на 25 май 2018 година. Най-добре е да подготвиш бизнеса си за него преди тази дата. В MarketKing.bg работим усилено, за да бъдем в съответствие с GDPR преди датата на влизане в сила. Междувременно, ако имаш някакви въпроси, можеш да ги оставиш долу като коментар и ще ти отговорим своевременно. А можеш да ни пишеш и на мейла – office@marketking.bg