Опитвали ли сте се да оптимизирате кампаниите си в социалните мрежи? Най-вероятно да. Но в какво всъщност се състои тяхната оптимизация? Отговорът се крие при конкурентите ви и пионерите в различните ниши и по-конкретно – в техните резултати. Статията има за цел да ви покаже как да подобрите кампаниите си, като използвате бенчмаркинг.
Нека най-напред да определим какво е бенчмаркинг. Най-разширеното определение за бенчмаркинга е „изучаване на продукт или бизнес процес на конкурента, за да се подобри ефективността на собствената компания“. Бих искал да го разширя по следния начин: бенчмаркингът е процес на откриване, разбиране и адаптиране на най-добрите практики и бизнес процеси от други организации, независимо от тяхната ниша, с цел повишаване ефективността на собствената ни организация. Може би се питате каква е разликата. Разликата е в това, че целта не е да се стремим да бъдем по-добри от конкурентите си. Целта е да произвеждаме продукт или да имаме бизнес процеси, които да бъдат най-добрите.
Избиране на правилни показатели
Първата стъпка при бенчмаркинг процеса е да определите какво ще сравнявате. За да определите ефективността на дейността си в социалните мрежи, трябва да изберете правилните показатели. Такива могат да бъдат:
- трафик към сайта ви;
- интеракции с постовете ви;
- размерът на базата ви от фенове.
Съсредоточете се върху един показател и се придържайте към него. Не разделяйте силите и вниманието си върху няколко различни показателя, защото по този начин няма да можете да измерите правилно ефекта от промените.
Когато говорим за социалните мрежи, размерът на фен базата ви е от голямо значение. Ако получавате по 300 посетители на сайта ви от 1 пост, а имате 1 000 фена, това е изключителен резултат. Но ако получавате 300 посетители, а феновете ви са над 5 000, то значи нещо не е наред.
Затова винаги измервайте посочените по-горе показатели спрямо броя на феновете си. Когато феновете ви растат и показателите ще се подобрят, но значимото е дали съотношението се е подобрило или не. Нека онагледим примера по-горе. За целта ще използваме формулата:
clicks/fans = CPF(clicks per fans)
Ако имате 1000 фена и 300 посетители от един пост, то посещенията спрямо феновете ви ще бъдат 300/1000 или 30%. При 5 000 фена и 300 посетители, същият показател ще бъде 6%.
Събиране на информация
След като вече сте избрали кой от показателите бихте желали да подобрите, е време да съберете информация за това какви са резултатите на конкурентите ви и на пионерите в другите ниши. Разбира се, това е доста по-трудно, отколкото звучи.
Има два основни начина, по които можете да съберете информация относно конкурентите и бенчмаркинг партньорите си. Първият е, като ви предоставят достъп до своите данни, което, ако се сравнявате с конкурентите, е невъзможно. Вторият е да използвате вече събрани и обобщени в доклади данни, които се предлагат онлайн. Предоставям ви 3 източника, които можете да използвате:
- http://socialmedia.biz/reports/
- https://www.salesforcemarketingcloud.com/wp-content/uploads/2013/06/The-Facebook-Ads-Benchmark-Report.pdf
- http://www.b2bmarketing.net/resources/social-media-benchmarking-report-1
Нека да вземем друг пример. Според данни на Sales Force Marketing Cloud, при реклама на мобилни приложения във Facebook с таргет американци, цената на инсталация е $1,40. Ако рекламирате приложението си, използвайки същия таргет, и плащате $2,00 за инсталация, това не е много добър резултат и рекламата ви се нуждае от оптимизация. Да предположим, че оптимизирате call-to-action-а си и достигнете цена $1,45. Това е отлично постижение и можете да бъдете доволни.
Събирайте всичката информация, която можете, и я складирайте в бази данни(може и в Excel). Изчислете средните стойности на показателя, който искате да подобрите, и го сравнете с информацията, която сте събрали. Ако е същият или с близки стойности, можете да си отдъхнете и да се гордеете със себе си. Но в случай че има големи разлики, изградете план за действие, който да ви помогне да постигнете желаните резултати.
Анализирайте разликите
След като сте установили разликите между вашите данни и тези на бенчмаркинг обекта, е време да откриете как да подобрите ефективността си. За целта сортирайте данните си по показателите, които сравнявате, и изберете тези постове, които са имали най-голям ефект.
Нека се върнем на първия пример. Изберете 5-те поста, които са имали най-много CPF. Разгледайте ги внимателно и открийте на какво се дължат добрите резултати. Не се колебайте да проведете А/Б тестове, а дори и мултивариационни, за да проверите теорията си.
Внедряване
След като се уверите какво прави най-добрите ви постове успешни и си отговорите на въпроси като „Трябва ли да публикувам повече снимки и клипове?“, „Приятелски настроени или формални постове привличат повече посетители?“ и пр., наблегнете повече на тях и не се страхувайте да ги използвате.