Представи си, че можеше да четеш мисли! Все повече и повече започвам да се заинтригувам от невромаркетинга и науката за прочитане на поведението на купувачите. Или както Мартин Линдстрьом се изразява в книгата „Биология на Купуването“ – поведението на консуматорите.
Всъщност, невромаркетинга не е нещо ново. Тук в Marketking доста сме писали за това така наречено подразделение на маркетинга. От десетилетия продуктовите специалисти, маркетолозите и рекламните специалисти използват силата на психологията, за да повлияят на това какво купуваме.
Компаниите се научиха да използват човешкото поведение и науката, за да създадат още по-добри продукти и маркетингови методи, с които да грабнат съзнанието ни. Традиционното проучване на пазара несъмнено донесе голям успех за големите корпорации. Точно за това компаниите не изпитват трудности в това да харчат милиони долари в подобни научни проучвания.
Но тъй като съвременната наука и технологии се развиват, фирмите се надяват на още по-точни отговори за поведението на потребителите към своите продукти или услуги. Нито една компания не иска техния продукт, в който са инвестирали толкова много да се провали. За това големите компании се обръщат към невромаркетинга.
Както съм споменавал в предишни статии – невромаркетинга използва различни инструменти като EEG и MRI, за да изследва мозъка на консуматорите и какво го кара да избира точно този продукт или услуга.
Как работи всичко това?
Когато ни попитам да си помислим за нещо, нашите мозъчни импулси пътуват до моторния кортекс и ни карат да реагираме. Този процес става толкова бързо, но това не пречи на EEG да прихваща тези мозъчни импулси. ЕЕГ незабавно чете тези електрически вълни и ги отнася до паметта, емоциите и вниманието в зависимост от дейността в специфични области на мозъка. Очарователно е, но това устройство улавя всичко и дава представа за това как се чувства човек, когато му бъде пуснато да гледа някоя търговска марка или продукт.
Невромаркетолозите твърдят, че такива методи са по-рентабилни, но още по-важно – много по-ефективни в сравнение с традиционните методи като фокус групите, например. Тестовете, използвайки невронауката и устройствата като ЕЕГ не се нуждаят от стотици хиляди хора, за да дадат точни резултати. Понякога са необходими едва двайсетина човека за извършване на теста. Цифрата е малка поради близките съотношения между мозъците ни. Разликите главно са между жени и мъже, млади и стари.
Скептиците от друга страна, се страхуват от това, че невромаркетинга може да бъде използван за манипулиране на консуматорите. Въпреки това, може да се определи, че тези тестове могат да осигурят на фирмите ценна информация, за разлика от традиционните стратегии. Използвайки невромаркетинга, те ще знаят как да създават продукти, които да изглеждат и се чувстват по-добре от потребителите, за да направят удар на пазара. Целта винаги е да се минимизира риска и да се увеличат приходите.